Wanneer is de baan gebouwd?
Imola – of het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari zoals het sinds 1988 bekend staat – had zijn grondsteen gelegd in maart 1950. Het was klaar voor testen in oktober 1952, terwijl het racen op het circuit begon in 1953.
Wanneer was de eerste Grand Prix?
Imola organiseerde voor het eerst een niet-kampioenschap F1-race in 1963, maar het zou wat politiek met Monza vergen in 1980 voordat het circuit de eer kreeg om dat jaar voor het eerst de Italiaanse Grand Prix te organiseren. Vanaf 1981 werkten de twee circuits perfect samen, waarbij Imola zijn beroemde ‘San Marino’-titel kreeg en in totaal 27 Grands Prix organiseerde tot en met 2006. Het keerde terug als locatie voor de Grand Prix van Emilia Romagna in 2020.
Hoe is het circuit?
Een sensatie. Na het testen van zijn AlphaTauri AT01 op het circuit in de aanloop naar het seizoen 2020 noemde Pierre Gasly de ervaring een van de beste die hij ooit had gehad in een Formule 1-auto, terwijl zijn toenmalige teamgenoot Daniil Kvyat opmerkte dat “een F1-auto door bochten als Acque Minerali gaat – de ingang is zo snel, het is zo cool. Het geeft je echt veel adrenaline.” Het tegen de klok in draaiende circuit is zeker snel, met een ouderwets gevoel als de coureurs het risico nemen in iconische bochten zoals de eerder genoemde Acque Minerali en Piratella.
Waarom gaan?
Net als het naburige Mugello ligt Imola in een fantastisch deel van de wereld, met de Toscaanse heuvels in het zuiden, de Adriatische stranden in het oosten en de gastronomische geneugten van steden als Bologna, Parma en Modena in het westen – en de F1 mekka dat de hoofdzetel van Ferrari is in de buurt van Maranello. Er valt ook niet te ontkennen dat een bezoek aan Imola een kans is voor F1-fans om hun respect te betuigen aan Ayrton Senna en Roland Ratzenberger, die hun leven verloren tijdens de San Marino Grand Prix van 1994.
Waar is de beste plek om te kijken?
De tribune aan de buitenkant van Acque Minerali is een geweldige plek om een F1-machine tot het uiterste te zien worden geduwd, terwijl de coureurs vechten om de auto’s op snelheid te krijgen voor de strakke rechterbocht voordat ze terug naar boven knallen richting de Variante Alta chicane.