Skip to main content

BEGINNERS GIDS VOOR FORMULE1 PRE-SEASON TESTEN




We hebben alle 10 teams hun gloednieuwe wagens zien onthullen – of in ieder geval hun nieuwe livery – maar de officiële pre-season test geeft ons de eerste echte kans om alle nieuwe F1-wagens voor het eerst op het circuit te zien. Onze nieuwste beginnersgids neemt je mee door de hoe, wanneer en waarom van de pre-season test…

Wat en wanneer is pre-season testing?

Pre-season testing is een kans voor teams om hun wagens op het circuit te testen voor de eerste race van het jaar. Het gebeurt al tientallen jaren, maar testen was vroeger voornamelijk een privéaangelegenheid, waarbij teams op een gegeven moment zoveel konden testen als ze wilden.

Maar het is nu een sterk gereguleerd evenement dat gelijke tijd en omstandigheden garandeert voor alle 10 teams en 20 coureurs.

In 2023 vindt de test plaats op het Bahrain International Circuit op 23-25 februari.

Elke van de drie dagen van de pre-season test begint om 10:00 lokale tijd en eindigt om 19:30 lokale tijd, met een uur pauze voor de lunch. Dat is in totaal 25,5 uur dat het circuit open zal zijn gedurende de test – en de teams mogen slechts één auto tegelijk runnen.

Waarom nemen teams deel aan pre-season testing?

Teams maken in de winterstop aanzienlijke veranderingen aan hun ontwerpen en bouwen elk seizoen volledig nieuwe wagens. Dus ze hebben tijd nodig om de nieuwe onderdelen te testen – terwijl ze er ook voor zorgen dat hun wagens betrouwbaar zijn – voor de opening van het seizoen.

Hoewel niet zo ingrijpend als de veranderingen in de regels van vorig jaar, zijn er dit seizoen wel enkele nieuwe voorschriften, dus teams hebben hun vloerontwerpen moeten aanpassen terwijl ze ook werken aan de algemene prestaties van hun wagens.

Pre-season testing is ook belangrijk voor coureurs, omdat hoewel ze misschien voldoende uren hebben doorgebracht in de simulator, dit hun eerste keer achter het stuur van de gloednieuwe machine kan zijn. Met drie full-time rookies – Logan Sargeant, Oscar Piastri en Nyck de Vries – op de grid, is testen een onschatbare kans voor hen om wat broodnodige baantijd te krijgen voor de eerste race.

Teams willen betrouwbaarheidsproblemen oplossen tijdens de tests.

Ondertussen zullen ingenieurs de drie dagen gebruiken om gegevens te verzamelen over hun nieuwe machines – en er zeker van zijn dat dit overeenkomt met wat de windtunnel en simulaties hebben laten zien – terwijl monteurs hun vaardigheden zullen aanscherpen door pitstops te oefenen.

Hoe kan ik de tests bekijken en volgen?

Op F1.com hebben ze live tekstcommentaar – net zoals ze dat doen voor elk raceweekend – plus live timing, actuele reacties en diepgaande geschreven analyses van elke testsessie.

F1 TV-abonnees kunnen zelfs de sessies live bekijken en extra functies bekijken op het officiële streamingplatform.

Als alternatief kan de dekking van de pre-season test ook worden uitgezonden door uw lokale F1-omroep, zoals Sky Sports in het VK.

Houd alles goed in de gaten met F1 TV en F1.com

Waar moet ik op letten tijdens de tests?

Dit is onze eerste echte kans om de nieuwe auto’s op het circuit te zien, die hopelijk allemaal nieuwe aerodynamische onderdelen hebben. De vloeren zullen zeker anders zijn, gezien de nieuwe regels om het stuiten van de auto’s bij hoge snelheden tegen te gaan, maar teams kunnen ook de zijdelingse luchtinlaten en motorcovers opnieuw hebben gevormd tijdens de winterstop.

Vorig jaar brachten sommige teams, zoals Mercedes en Red Bull, sterk verschillende versies van hun auto’s naar de pre-season test na de eerste drie dagen van testen in Barcelona. Dit jaar zijn er slechts drie dagen testen in totaal, dus we zullen misschien niet zo’n dramatische verandering in ontwerpen zien van dag 1 tot dag 3 in Bahrein, maar ze zullen bijna zeker upgrades monteren tussen testen en de eerste race van het seizoen, die ook plaatsvindt in Bahrein, van 3 tot 5 maart.

Mijlen zijn dit jaar schaars gezien de korte duur van de test. Vorig jaar bedroeg de afstand die McLaren aflegde tijdens de driedaagse test in Bahrein met Daniel Ricciardo herstellend van Covid-19, slechts 200 ronden; Mercedes deed er 385.

Tot slot geeft de test ons ook een kijkje in de eerder genoemde nieuwkomers Piastri (McLaren), Sargeant (Williams) en De Vries (AlphaTauri), plus nieuwe aanwinsten Fernando Alonso (Aston Martin), Pierre Gasly (Alpine) en Nico Hulkenberg (Haas).

Kan ik aan de hand van de tijden in de testsessies voorspellen wie er gaat winnen?

Ja, tot op zekere hoogte. Teams zullen proberen om snelle rondetijden neer te zetten en hun auto’s te laten rijden met lagere brandstofbelastingen en zachtere banden – maar testsessietijden moeten met een korreltje zout worden genomen.

Max Verstappen wist in 2022 en 2021 de snelste tijden te rijden tijdens de testsessies – en in beide seizoenen ging hij door om het kampioenschap te winnen – maar dat betekent niet dat de testsessies ons een volledig beeld geven van de competitieve rangorde: Yuki Tsunoda zette de op een na snelste tijd neer in 2021 en Mick Schumacher was in 2022 de op een na snelste.

Teams onthullen doorgaans ook niet hoeveel brandstof ze gebruiken tijdens een sessie, wat het nog moeilijker maakt om te bepalen wie er daadwerkelijk het snelst is.

Natuurlijk, als Ferrari en Mercedes tijdens de pre-season test een consequent snelle en betrouwbare prestatie leveren, dan zal er sprake zijn van een titelstrijd tussen drie teams voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein op 5 maart.