Skip to main content

Mexico F1 Training Debrief: Red Bull leidt maar de marges zijn Super klein 2023




Mexico F1 Training Debrief

Mexico F1 Training DeBrief Max Verstappen steelt de show

Terwijl Max Verstappen opnieuw de show stal in Mexico, zag de Formule 1 een van de meest competitieve velden van het seizoen tijdens de vrijdagtraining, wat suggereert dat niet alleen elke kwalificatiesessie spannend kan zijn, maar de race ook een kraker kan worden. Maar wie leek de overhand te hebben na twee uur training? En wie zou er voor een verrassing kunnen zorgen?

Red Bull neemt controle over Mexicaans weekend – Mexico F1 Training Debrief

Het was geen verrassing om Verstappen beide trainingssessies op vrijdag te zien domineren, de Nederlander was snel vanaf de allereerste ronde die hij reed. Afgezien van het feit dat hij moest pitten om het team ‘iets los’ rond zijn voeten te laten oplossen, was het een super soepele dag.

Voor zijn rivalen was het enigszins onheilspellend dat Verstappen zei dat zijn dag “waarschijnlijk een beetje beter was dan ik had verwacht”. Hoewel er misschien een beetje spel is, is er geen twijfel dat hij de coureur is om te verslaan – zoals hij het hele seizoen is geweest – rond Mexico.

Zijn teamgenoot Sergio Perez hoopt dat hij Verstappen kan overtreffen en zijn trouwe thuispubliek de overwinning kan geven waar ze zo naar verlangen. De Mexicaan zag er zekerder en consistenter uit over de twee trainingssessies dan hij de laatste tijd heeft gedaan – en zijn achterstand van 0,3 seconden op Verstappen is een van de kleinere marges die hij dit jaar heeft meegemaakt.

Kan Perez opstaan en zijn teamgenoot op eigen bodem uitdagen? – Mexico F1 Training Debrief

Als Perez zijn verbeterde vorm kan voortzetten – en het blijkt dat hij meer snelheid in de auto heeft nadat hij een fout heeft gemaakt op zijn zachte bandenrun om zijn uiteindelijke snelheid enigszins te vertekenen – zou een dubbel podium voor Red Bull zondagmiddag wel eens een formaliteit kunnen zijn.

Mexico F1 Training DeBrief Sergio Perez voor eigen publiek

McLaren in vorm om podiumreeks voort te zetten – Mexico F1 Training Debrief

McLaren’s onophoudelijke vorm lijkt door te zetten in Mexico na een prima start van het weekend, vooral voor de in-vorm zijnde Lando Norris die in Latijns-Amerika arriveerde op een reeks van vier opeenvolgende podiumplaatsen.

Norris was erg snel gedurende de vrijdagtraining, zijn beste ronde op de zachte band was binnen anderhalve tiende van Verstappen. En had hij zijn ideale ronde samen – een combinatie van al zijn snelste mini-sectoren – dan zou hij nog dichterbij zijn geweest volgens onze gegevens.

“Moeilijk” – Mexico F1 Training Debrief

De Brit geeft toe dat het “moeilijk” zal zijn om Red Bull in Mexico uit te dagen – en onze gegevens ondersteunen die claim, met de papaya-auto’s ongeveer een kwart seconde achter het tempo van het wereldkampioenenteam in zowel kwalificatietrim als racepace.

Hun echte gevecht, volgens de cijfers, is met Mercedes, de Silver Arrows versloeg hen in beide statistieken. Echter, we hebben gezien dat Norris en teamgenoot Oscar Piastri hun respectievelijke auto’s in recente races overtreffen en het zal slechts één mega ronde in de kwalificatie nodig hebben om hen een baanpositie en een strakke strategie in de race te geven om ze in de mix te brengen voor nog een podium.

Trio van middenveldlopers kunnen verrassen – Mexico F1 Training Debrief

Terwijl Red Bull en McLaren weer erg snel waren, was er een trio achter hen die nogal wat opschudding veroorzaakten.

Alex Albon was machtig in FP1, de Williams-coureur zei dat ze vrijwel meteen een sterk operationeel raam voor de auto vonden, wat misschien vleiend was, en dat leverde de op één na snelste tijd op.

Hij kreeg geen schone ronde op zijn zachte bandenrun in FP2, hoewel – onze ideale rondegegevens hebben hem op de 10e plaats als hij dat wel had gedaan – en het moet worden opgemerkt dat hij zijn ronde heel vroeg in de sessie zette, toen het circuit nog niet op zijn grippigst was. Q3 is voor hem haalbaar.

Daniel Ricciardo – Mexico F1 Training Debrief

Daniel Ricciardo lijkt weer zijn oude zelf op de baan, op een lay-out waar hij in het verleden goed gepresteerd heeft. Onze ideale rondegegevens hebben de AlphaTauri-coureur een uitstekende derde plaats, drie plaatsen beter dan hij werd geclassificeerd en midden in de mix voor Q3.

De derde coureur die verraste was Valtteri Bottas, die vierde werd in FP2. De korte run pace van Alfa Romeo ziet er over het algemeen niet zo goed uit, maar net als Albon zette Bottas zijn beste ronde eerder in de sessie. De race pace is goed genoeg om te suggereren dat ze zondag in de strijd moeten zijn voor punten.

Mexico F1 Training DeBrief Lewis Hamilton (2)

Mercedes kan een grotere bedreiging zijn dan ze lijken

De tijdschema’s zijn niet mooi voor Mercedes, met Red Bull, McLaren en Ferrari die duidelijk het voordeel hebben.

Echter, de baanevolutie in Mexico was vrijdag erg hoog, rond 0,05s/min. De Silver Arrows zetten hun rondes eerder dan hun directe rivalen, en dus als je dat in aanmerking neemt bij het crunchen van de cijfers, hebben onze gegevens hen als tweede snelste in kwalificatie- en racetrim.

Hamilton Sneller?

Als je de lange run van Hamilton vergelijkt met die van Verstappen, was het eigenlijk Hamilton die gemiddeld sneller was – en hoewel het een kleine steekproefgrootte was en dus met een korreltje zout moet worden genomen, zou Mercedes wel eens een bedreiging kunnen zijn voor Red Bull.

Hoeveel van een bedreiging moet nog worden gezien, maar als ze binnen twee tienden van een seconde zijn in zowel lage als hoge brandstof na dag één, met nog één trainingssessie te gaan, is het zeker een sterke positie voor Mercedes, terwijl ze proberen terug te komen van een frustrerend resultaat in Austin dat zag Hamilton gediskwalificeerd na de race.

Ferrari ziet er vierde beste uit in Mexico

Charles Leclerc, die de laatste race op pole begon, gaf toe dat Ferrari “een beetje te ver weg” is dit weekend in Mexico, omdat ze moeite hadden om bij te blijven met Red Bull, McLaren en Mercedes.

Hoewel ze hun indrukwekkende voordeel op de rechte stukken behielden, en vrijwel gelijk opgingen met Red Bull in de middel- en hoge-snelheidsbochten, hebben de rode auto’s veel pijn in de langzame bochten – en dat doet hen pijn.

Ferrari is de vierde beste in zowel kwalificatie- als racetrim, ongeveer 0,3s van het tempo gezet door Red Bull.

Ze zijn binnen een tiende van Mercedes en McLaren – een tekort dat realistisch gezien ’s nachts kan worden ingehaald als ze de juiste winst vinden, maar het is waarschijnlijker dat ze zullen vechten voor punten in de tweede helft van de top 10 op zondag​