In dat debuutseizoen beheerste Hulkenberg veranderende baanomstandigheden om een briljante poleposition in Brazilië te pakken, waarmee hij liet zien dat hij zowel brains als brawn had. Sindsdien heeft zijn vermogen om consequent punten te scoren hem een zeer gewaardeerde teamspeler gemaakt. In 2015 groeide zijn reputatie nog verder toen hij tijdens een weekend weg van zijn dagtaak de klassieke 24 uur van Le Mans race voor Porsche won.
Hulkenbergs alter ego buiten de baan is down to earth – hij is het soort rijder dat zijn eigen paraplu vasthoudt als het regent op weg naar de grid – met een ondeugend gevoel voor humor. Toen hij het ongewenste record van meeste races zonder podiumfinish behaalde, lachte hij het weg als het begin van het ‘Hulkenberg-tijdperk’.
Gelukkig ging het tijdperk van de populaire Duitser door, zelfs nadat hij aan het einde van 2019 door Renault was ontslagen, met enkele invallersritten (en uitblinkers) in 2020 en 2022, en nu heeft de ‘Hulk’ bij de kans opnieuw een kans om de zaken recht te zetten.