Gasly leek een talent te hebben om op het juiste moment op de juiste plek te zijn – een eigenschap die even handig is op het circuit. Een reeks indrukwekkende prestaties voor Toro Rosso in 2018 – inclusief een briljante vierde plaats in Bahrein – toonde veelbelovendheid voor wat hij met het ‘A’-team in 2019 zou kunnen doen.
Helaas kwam die belofte alleen in flitsen naar voren – en hij leed al snel onder ongunstige vergelijkingen met zijn superster-teamgenoot Max Verstappen. Zozeer zelfs dat hij na de zomer werd teruggestuurd naar Toro Rosso, waarbij een andere jonge nieuwkomer – Alex Albon – een kans kreeg in de ‘senior’ Red Bull-zitplaats.
Maar Gasly herstelde zich, zoals alleen Gasly dat kan. In de negen resterende races van het seizoen scoorde hij bijna net zoveel punten als teamgenoot Kvyat over het hele jaar – en behaalde hij zijn beste race-uitslag met P2 in Brazilië. Die stijgende lijn zette zich voort in 2020, met als hoogtepunt een emotionele eerste overwinning op de thuisbaan van het AlphaTauri-team in Italië, en het hield niet op in 2021 toen hij weer op het podium stond en 110 van de 142 punten van het team scoorde.
Toen de momentum van AlphaTauri stokte in 2022, besloot Gasly dat het tijd was voor verandering – in de vorm van het Franse team Alpine, met mede-Fransman – en oude tegenstander – Esteban Ocon als teamgenoot. De vraag is nu of hij zijn momentum kan terugwinnen en zichzelf een nieuwe kans kan geven bij de top van de F1…